van_dorland_header.jpg
Uitleg over de werking van de airco

Uitleg over de werking van de airco

We weten dat de airco voor frisse en droge lucht zorgt. Maar hoe werkt een autoairco precies?

De airco laat de temperatuur van de aangezogen lucht sterk dalen. Dit zorgt ervoor dat de lucht krimpt. De krimpende lucht laat vervolgens vocht los, wat je kunt  vergelijken met het uitknijpen van een spons. Het vocht valt op de verdamper, waarna de kachelradiator de lucht op de gewenste temperatuur laat circuleren in het interieur. Omdat de lucht nu droog is, kan deze weer vocht uit de omgeving opnemen. Je merkt dat goed bij beslagen ramen. Ook het plakkerige, benauwde gevoel is nu verdwenen. De auto voelt weer prettig aan.

De techniek van de airco verklaard

Om het zo eenvoudig mogelijk te houden, zetten we in een paar stappen de technische werking van een autoairco uiteen. Zodra je dit begrijpt, snap je hoe groot de voordelen van een airco pas werkelijk zijn.

De airco werkt op basis van twee natuurkundige principes. Verdamping laat de omringende lucht afkoelen, terwijl condensatie deze lucht juist opwarmt. In het gesloten systeem van de airco zit een koudemiddel dat continu een condensatie- en verdampingsproces ondergaat. Zo is de airco in staat koele lucht in je auto te laten circuleren. Tijdens het verdampen neemt het koudemiddel warmte op uit het interieur. Tijdens het condenseren geeft het koudemiddel warmte af aan de omgeving buiten de auto.

De compressor, condensator, droger, verdamper en ventielkleppen van de airco spelen in dit proces elk hun eigen rol.

Compressor

werking airco uitgelegd 1De compressor of aircopomp pompt het koudemiddel onder druk door het systeem. Als eerste bereikt het koudemiddel de condensor.

Condensor

De condensor zit voor de radiator en koelt het koudemiddel af, waardoor het in vloeistof verandert.

Droger

De droger filtert en zuivert het vloeibare koudemiddel.

Regelventiel

Het regelventiel verlaagt de druk tot aan het kookpunt van het koudemiddel.

Verdamper

Het koudemiddel stroomt via het regelventiel naar de verdamper, waar het kokende koudemiddel warmte aan de omringende lucht onttrekt. Het koudemiddel verandert weer in gas, terwijl de kachelventilatie de lucht naar het interieur van de auto blaast. Tot slot wordt het gasvormige koudemiddel weer aangezogen door de aircocompressor. Het proces begint hierna weer van voor af aan.

Lage druk en hoge druk

Door de druk te verlagen, komt de verdamping op gang. Het koudemiddel kookt (verdampt) eerder bij een lage druk. Het gas begint weer te condenseren zodra de druk en de temperatuur omhoog gebracht wordt.